Sian Ka’an

Een beschermd natuurgebied op ongeveer twee uur rijden van Playa del Carmen. We werden om 06:00 uur opgehaald en afgezet vlak bij het park. We kregen onze eigen jeep, althans dat was de bedoeling. Uiteindelijk moesten we de jeep delen, dat bleek achteraf heel gezellig. We zaten met een stel, hij uit Zuid-Afrika en zij uit Engeland. Reislustige types waar we de hele dag mee hebben opgetrokken.

Ik ging eerst met de jeep rijden en we moesten een klein stukje door het stadje heen. Viel me eigenlijk nog redelijk mee de chaos, ze halen wel overal in maar het was te doen. Daarna kwamen we in hey park en de eerste stop was bij de krokodillen. Helaas hadden die geen zin in toeristen en zagen we alleen een aantal barracuda’s. Toen was het tijd om van chauffeur te wisselen en al snel reden we weer de “Mexican massage”  route. Dat duurde ruim een uur en ik heb er niet van genoten, heb nu eerder een gewone massage nodig na al dat geschud. Gelukkig bleek de rit het meer dan waard. We kwamen aan bij een schattig dorpje aan het strand, waar de bootjes op ons lagen te wachten.

In kleine zes persoons speedbootjes gingen we op zoek naar vogels, dolfijnen en schildpadden. Na amper vijf minuten in de boot hadden we al dolfijnen gespot. Wauw wat een ervaring is dat. En een mazzel dat we hadden, nadat ze zich een paar keer voor de boot hadden laten zien, gingen ze vlak naast de boot zwemmen. Ook nog eens aan de kant waar ik zat, echt een mazzelaar voelde ik me toen.

Na deze prachtige ervaring gingen we verder. Onderweg kwamen we prachtige vogels tegen. We zagen zelfs een paar pelikanen aan de oever en over ons heen vliegen. Vrij snel daarna zagen we allemaal schildpadden. Behoorlijk grote en met meerdere bij elkaar. Om de zoveel tijd moeten ze omhoog om adem te halen en ze zaten steeds vlak bij de boot.

Hierna was het tijd om te snorkelen. Ik heb zelfs weer wat vissen gezien die ik nog niet eerder gezien had.

Prachtige blauwe vissen, hele kleine oranje visjes, grote vissen – ja ik was toch weer een beetje bang haha -, mijn favoriete zwart geel/wit gestreepte vis waar ik de naam niet eens van weet en hele mooie stukken koraal.

Als laatste gingen we naar een stuk strand waar geen dorpje is en geen mensen. Een verlaten stukje wereld wat op een soort gigantisch zwembad leek. Het water was ondiep en zo helder blauw. Er was niemand behalve ons bootje, wat een omgeving. Het water was heerlijk warm en de rust van die plek is onbeschrijfelijk.

Hierna was het tijd om terug te gaan naar de jeep. We kregen nog een lekkere lokale lunch en daarna helaas weer de gevreesde “Mexican massage” route. Halverwege kwamen we weer langs de plek waar de meeste krokodillen zouden zijn en het geluk was met ons. De gids spotte een krokodil en dus gingen we nog even de jeep uit om – op veilige afstand – beter zicht te hebben op de krokodil. Wat een prachtige afsluiting van de dag.