Fiji

Dit was echt een droom. In Australië wonen en dan casual naar Fiji op vakantie gaan. Zoals we in Nederland een weekje naar Spanje gaan, ging ik een weekje naar Fiji. Op aanraden van Matt (mijn hostdad) uiteindelijk niet in een hostel, zonder airco, maar in een hotel geslapen. Een heerlijk grote kamer, king size bed, klein balkon, zitgedeelte, een badkamer waarin ik kon dansen en uiteraard een airco. Het was ontzettend rustig op het eiland. De eerste dag heb ik een boek gelezen, gezwommen, een cocktail gedronken en de zonsondergang bekeken.

De volgende dag stond een tour op de planning. Ondanks dat ik niet van plan was veel te doen wilde ik toch wat van het eiland zien. We begonnen met een twee uur durende busreis over het eiland. Wat een prachtig eiland is dit zeg, zo groen, zo mooi.

Na aankomst bij de rivier gingen we met een boot (voor wie dacht dat we moesten zwemmen) naar een van de grootste watervallen op Fiji.

We mochten onder de waterval zwemmen. Al kwam van echt onder de waterval zwemmen vrij weinig. De stroming is veel te krachtig om daadwerkelijk zo dichtbij te komen. Gelukkig nam de gids ons later mee om via de rotsen achter de waterval te klimmen. Vanaf kon je je handen onder de waterval houden en pas dan voel je hoe sterk de waterval echt is. En het leukste was, we mochten de waterval in springen. Uiteraard werd je binnen de seconde onderwater geduwd en met de stroming mee terug naar de kant. Heerlijk om zo dicht bij de natuur te zijn.

Op de terugweg gingen we een stuk met een bamboe boot. Wat eerlijk gezegd interessanter klonk dan het was. We dreven een beetje doelloos met de stroom mee en er zaten meer spinnen op dit vlot dan me lief was.

Toen we terug kwamen bij het dorpje werden we ontvangen in de algemene hal. Schoenen uit, kinderen, vrouwen en mannen moesten apart van elkaar op de grond zitten. Na de welkomstceremonie kregen we lunch en kava. Een drank van een plant dat smaakt naar vloeibare aarde. Maar je wilt beleefd zijn dus je drinkt de beker leeg. Je hele mond wordt gevoelloos en als je er dus maar genoeg van drinkt slaap je vanzelf heerlijk. Na de lunch kregen we een rondleiding door de rest van het dorp en was het alweer tijd voor de terugreis.

De volgende dag heb ik lekker uitgeslapen, een workout gedaan en een bezoekje gebracht aan het dorpje verderop. Al snel kwam ik erachter dat ik de enige toerist was daar. Ik heb een maaltijd gegeten voor 6,- Fiji dollar wat ongeveer €2,- is en als je dan nagaat dat een maaltijd in de grote resorts zo’n 40,- Fiji Dollar kost dan is dat echt bizar.

De dag daarna ben ik aan mijn tweede boek van de vakantie begonnen. En ben ik gaan snorkelen in de buurt van het hotel. Af en toe zag je wat mooi koraal. Maar het meeste was vrij grijs en de vissen waren over het algemeen niet al te bijzonder. Wellicht is het anders als je op een boottocht gaat.

Toen ik aan het strand lag kwam er een man naar mij toe die vroeg of ik een verse kokosnoot wilde. Ik ben altijd een beetje sceptisch aangelegd maar goed. De beste man ging daadwerkelijk met zijn stok een kokosnoot uit de boom slaan, sneed de zijkanten eraf en tadaaaaa, een verse kokosnoot voor Denise. Zo vers (en lekker) heb ik nog nooit kokosnootsap gedronken.

Omdat mijn hostfamily ook op het eiland zat heb ik die uiteraard even opgezocht. Een dagje naar hun resort. Lekker zwemmen, luieren, nog even de kano in en ‘s avonds hadden ze de babysitter van het resort ingehuurd dus toen gingen we lekker uit eten zonder kids.

Het werd te laat en gezellig en dus ben ik in de kinderkamer gaan slapen. Gezien beide meiden een tweepersoons bed hadden kon ik daar makkelijk bij. De volgende ochtend was uiteraard vroeg, want kinderen houden geen rekening met een kater (is dat aan te leren?). Dus na het ontbijt even uitgerust bij het zwembad en de volgende dag was het alweer tijd voor de terug vlucht. Wel ruim drie uur vertraging maar agh, alles is relatief.

Dag Fiji, je was mooi. Misschien tot de volgende keer.