Een weekje ontspannen in Playa del Carmen, Mexico. Bij aankomst beloofd dat al meteen te gaan lukken. Het resort is prachtig. Het is heel groot, maar omdat het zo mooi is aangelegd in een stuk regenwoud krijg je niks mee van de drukte. Af en toe loopt er een aapje of een neusbeer aan je voeten voorbij dus je kijkt je ogen uit. Op het resort is van alles te doen en te zien. Het strand is prachtig wit en het water blauwer dan blauw. Natuurlijk wil ik ook wat van de omgeving zien en dus doen we een dag tour naar Sian Ka’an. Een beschermd natuurgebied ongeveer twee uur van Playa del Carmen. In het begin rijden we vooral door het droge landschap en zien we helaas nog niet zoveel moois. Waar we krokodillen zouden kunnen spotten hebben die vandaag helaas geen zin op gespot te worden. Als we dieper het gebied in rijden worden we afgezet bij de bootjes. Enigszins ontmoedigd door de tocht die niet veel moois opleverde en ook nog eens verschrikkelijk hobbelig was, werd de boottocht wel beloond. Binnen de kortste keren zwommen de dolfijnen rondom onze bootjes. Ik heb toch al redelijk wat blauwe zeeën gezien, maar dit water is het meest heldere water wat ik ooit heb gezien. Halverwege mochten we even de boot af om te snorkelen. Dat was leuk, maar meer dan een paar kleine visjes heb ik niet gezien. Gelukkig kwamen we op de terugweg nog een paar mooie vogels én schildpadden tegen. Vlak voor het eind stopten we nog even bij een afgelegen stuk water, wat een soort natuurlijk zwembad is geworden. Het is een gigantisch groot stuk heel ondiep waardoor het water heerlijk warm is. Daarna moesten we terug in de jeep voor weer een hobbelig ritje. Gelukkig was er op het eind een beloning in de vorm van welgeteld één krokodil. Maar goed iets is beter dan niets.

Om toch nog een reden te hebben om van het prachtige resort af te gaan, hebben we nog twee tripjes geboekt. De bedoeling was een dagje naar een Maya tempel en een ochtendje ziplinen en naar een cenote (een soort grot). Maar om een lang verhaal kort te maken werd onze ochtendje een hele dag inclusief een ongevraagd ritje op een quad en dus hadden we geen zin om nog een hele dag weg te gaan naar de tempels. Die bewaar ik dan maar voor mijn volgende tripje naar Mexico. We hebben dus uiteindelijk een quad rit gehad die zacht uitgedrukt vreselijk was. Er waren meer muggen dan ik ooit heb gezien en het was niet bij te houden om ze van je af te slaan. Gevolg: meer dan 50 muggenbulten. Na die rit kregen we muggenspray (echt top dat je dat nu bedenkt) en gingen we ziplinen. Dat stelde helaas niet zoveel voor omdat we dus naar de verkeerde waren gestuurd. Het was leuk, maar ook zo voorbij. Als laatste gingen we de cenote in, wat wel heel gaaf was. We gingen met een gids helemaal het ondergrondse gangenstelsel in. Waar je best een beetje claustrofobisch van kan worden af en toe. Mexico heeft nog veel meer moois te bieden maar we waren er te kort om dat allemaal te zien. Volgende keer wil ik zeker met walvishaaien zwemmen en natuurlijk een Maya tempel bezoeken.