Mount Wellington en Bruny Island

Sydney uit komen bleek nog niet zo makkelijk als gedacht. Mijn vlucht ging van vertraagd naar geannuleerd maar gelukkig kreeg ik later goed nieuws en mocht ik met een andere vlucht mee. Wel even 7 uur op het vliegveld doorbrengen maar goed. Ik kwam laat aan in Hobart en het hostel was een regelrechte ramp. Vreselijk klein (echt om claustrofobisch van te worden) niet schoon, inzettende troep van kamergenoten en een mega doorgezakt bed. ‘S nachts bleek dat het altijd erger kan, mijn onderbuurvrouw – stapelbed – kwam thuis en rook alsof ze een complete noodlefabriek had ingeslikt. Tot overmaat van ramp snurkte ze zo hard dat het door mijn oordoppen heen ging en ik letterlijk de vibratie van het gesnurk – ja van het gesnurk viezerikken – door mijn lijf voelde. Een indicatie van de chaos hieronder.

De volgende dag ben ik Mount Wellington op gegaan om van het uitzicht te genieten en een hike te doen. Vanwege de bosbranden een paar dagen geleden was het uitzicht ietwat wazig maar nog steeds kon je Hobart en de omgeving goed zien.

Op de terugweg ben ik door de buschauffeur afgezet bij een relatief makkelijke hike route waar ik wat watervallen kon zien. Wat het is weet ik niet maar als ik een waterval zie kan ik er wel uren naar kijken. Ik ben dus lekker gaan een tijdje bij de waterval gaan zitten, heb wat gegeten, muziekje geluisterd, heerlijk!

Daarna met de bus terug naar Hobart en toen ben ik tot de zon onder ging maar op het plein blijven zitten om maar niet naar dat hostel te moeten. Ondertussen bedacht ik dat Brisbane me toch wel leuk lijkt, stond niet op de planning maar toen heb ik een vlucht geboekt en daar ga ik volgende week heen. Na nog een vreselijke nacht was het tijd voor mijn tour naar Bruny Island. In alle vroegte werd ik bij het hostel opgehaald en namen we de ferry naar het eiland.

Alleen dat was al een feestje, warm weer, wind door je haar, prachtig uitzicht. We begonnen de dag met een stop bij de “neck” waarmee het noorden en zuiden van het eiland verbonden zijn. Werkelijk waar een prachtig uitzicht en gelukkig weinig toeristen.

De volgende stop was mijn favoriete, tenminste dat hoopte ik. De albino wallaby’s spotten. Het nadeel van deze prachtige dag – de warmste in tijden in Tasmanië – is dat de wallaby’s zich verschuilen voor de hitte en we ze dus niet hebben gezien. Omdat ze geen natuurlijke vijanden hebben is hier op dit eiland een hele populatie. Normaal vallen albino dieren veel te veel op en vallen ze dus ten prooi, dus een hele groep is heel bijzonder. Maar het was ons niet gegund. Gelukkig hebben we wel gewone wallaby’s gespot.

Daarna zijn we door gereden naar een stukje regenwoud waar we een wandeling hebben gedaan. Het rook er heerlijk naar eucalyptus en gelukkig kwamen we geen giftige slangen en bloedzuigers tegen (dat is dan weer het voordeel van de warmte).

Onderweg hebben we zelfs ons water gevuld bij een natuurlijke beek. Het water wat daar stroomt staat nooit stil en is dus zo schoon dat je het kan drinken. Ik heb daar mijn waterfles gevuld met heerlijk ijskoud verser dan vers bergwater.

Na een wandeling van ongeveer 20 minuten was het tijd om terug te gaan en zijn we verder gereden naar een wijngaard. Waar we een korte wijn proeverij hebben gedaan. De witte wijn was heerlijk, 1 rode wijn was niet te pruimen – kan aan mij liggen uiteraard, maar een afdronk van peper is in ieder geval niks voor mij – en de andere rode wijn was wel oké. Ik ben natuurlijk ook geen kenner en doe maar wat. Beetje draaien, ruiken, gorgelen en drinken (vooral dat laatste😜).

Halverwege zijn we ergens gestopt om te lunchen. De vegan pizza smaakte prima, niet bijzonder. Mooier was het strand waar we even zijn gebleven, met uitzicht op een privé eiland. Dit eiland kan je huren voor $800,- (ongeveer €500,-) per dag als je nog geld over hebt.

De laatste stop was een prachtige baai. Hier hadden we even de tijd om te relaxen en om bij de plaatselijke boerderij wat fruit te kopen. Ik heb een bakje heerlijk vers geplukte bramen gegeten. Niet normaal hoe goed die smaken, geen vergelijk met degene die we in Nederland hebben.

We mochten helaas niet naar het national park om een hike te doen vanwege zeer hoge kans op bosbranden vandaag. Maar dat mag de pret niet drukken, ik heb zoveel moois gezien. Bij terugkomst in Hobart ben ik in mijn nieuwe hostel afgezet. Wat een verademing met het vorige verblijf. Leuke meiden, geen noodlefabrieken en genoeg ruimte! Ik heb net avond gegeten op een klein festival met allerlei streetfood en live optredens in het centrale park. En morgen ga ik met de bus richting het Launceston in het noorden van Tasmanië.

Mazzel dat ze zoveel vegan good hebben hier in Australië! Deze foto is trouwens vanaf de fruit boerderij vanmiddag.

Safe travels,

Denise

3 antwoorden
  1. Alice Scheerder
    Alice Scheerder zegt:

Wohw wat een prachtige omgeving en fotos.En wat fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. en je hostel nu een stuk beter is. Geniet ervan lieverd ik hou van je. xxxx

Beantwoorden
  2. Trees.scheerder
    Trees.scheerder zegt:

Hallo lieve Denise. Het is wel een avonturenreis, maar dat kun je wel verwachten. Veel moois te zien en de snurkers krijg je erbij cadeau. Hoe krijg je zo gauw een ander hostel, zijn die er genoeg te vinden. En zo,n vlucht boeken, kan dat ook allemaal met je telefoon. En is er ook altijd plaats? .
    Hier alles goed. Vanmiddag de verjaardag vieren van de onderbuurvrouw. T. Thea was er vanmorgen al heel vroeg, was op het plein naar de kapper geweest en heeft hier even koffie gedronken. Later heb ik haar naar huis gebracht. Gisteren met Hetty en Emil naar het Nieuwjaarsdiner geweest in het Seminarie, heerlijk en gezellig. Morgen zingen en dan hebben we volgende week weer een gewone week. Blij toe.
    Lieve schat, we zijn weer even bijgepraat. Weer een fijne tijd, liefs oma xxxxxx